Noen kommuner har åpne eller transparente regnskaper. Med transparente
regnskaper vil de som har tilgang til regnskapene kunne se hele regnskapet og
ikke bare regnskapet som en selv har ansvar for. Alle ledere vil kunne se
hverandre sine regnskaper. Dette gjelder også detaljene i regnskapet, blant
annet de enkelte fakturaer. De som ikke har transparente regnskapet har
begrenset innsynet slik at hver leder bare har innsyn til regnskapet for sin
avdeling/enhet. Det er viktig å påpeke at transparente regnskaper ikke betyr at
befolkningen eller hvem som helst har tilgang til detaljer i regnskapet.
Innsynet er begrenset til brukerne av regnskapssystemet. Det vil si ledere og
andre som har behov for regnskapsrapporter.
Argumenter mot transparente regnskaper.
Mange kommuner og andre vegrer seg for å åpne opp innsynet i
regnskapene. Begrunnelsene er ulik og varierer. Noen hevder at
regnskapsinformasjonen inneholder taushetsbelagt informasjon som f.eks.
sykdomsinformasjon som kan spores på enkeltpersoner. Andre hevder at
belastningen på økonomisystemet vil gjøre det tregt eller at det blir mye
administrasjon for å regulere åpenheten. Noen vil også mene at informasjonen i
regnskapet ikke angår andre enn den enheten det gjelder (samt økonomi og
revisjon) og at andre ikke har noe behov for innsyn. Det kan virke skremmende å
åpne opp regnskapene dersom det har vært begrenset innsyn i «alle» år. Noen
stiller også spørsmål om åpenheten vil virke bakover i tid. Vil andre kunne se
mine transaksjoner fra tidligere år? Kan en slik åpenhet skape en kultur hvor
vi kontrollerer hverandre og «sladrer» på hverandre og spør om vi ønsker en
kontroll-kultur?
Argumenter for transparente regnskaper.
Hovedbegrunnelsen er den samme som for transparancy
international som noen kommuner er medlem av ( https://www.transparency.org/ ) og
hindre korrupsjon. Når «alle» har innsyn i regnskapene vil risikoen for korrupsjon
og/eller tvilsom bruk av midler bli lettere å avdekke. Det er derfor den
kulturelle siden av åpenheten som er viktig. Terskelen for å bruke midler på
tvilsomme tiltak blir høyere i og med at «alle» andre vil kunne oppdage det. Behovet
for internkontrollører vil reduseres. Åpenheten lukker ikke for andre former
for korrupsjon, blant annet bestikkelser. Det er grunn til å hevde at fordelene
med transparente regnskaper er større enn ulempene. Spesielt gjelder dette
dersom det er grunn til å tro at ikke alle transaksjoner og fakturaer tåler
dagens lys.
Hva må man tenke på dersom man ønsker å innføre transparente regnskaper?
Før en åpner opp regnskapene bør en informere om at hva som
skal skje. Det er ingen grunn til å la åpenheten komme som en overraskelse. Det
beste er om det blir kjørt en prosess hvor det informeres om hva som skal skje
og hvorfor det blir gjort. Hva som er målet og hensikten bør da komme frem. De
som eventuelt er imot bør få slippe til med sine argumenter. Erfaringsmessig
vil motstanden være liten i og med at den ofte er begrunnet med at noe ikke
tåler dagens lys.
Det er grunn til hindre at taushetsbelagt informasjon ligger
i regnskapet. Slik informasjon bør kun være i de ulike saksbehandlingssystem
med tilhørende arkivsystem. Selv om en ikke innfører transparente regnskaper
bør en hindre at bilag i regnskapet inneholder taushetsbelagt informasjon fordi
slik informasjon ikke bør spres på ulike system og en kan miste kontrollen med
slike opplysninger.
Når det gjelder det tekniske viser erfaringen at belastningen på
systemet ikke øker nevneverdig. De færreste er interessert i å undersøke andres
regnskaper. Åpenheten må settes opp i økonomisystemet og brukerne må settes opp
med andre tilganger når det gjelder innsyn. Belastningen på systemadministrasjonen
er avhengig av hvor mange brukere dette gjelder. Etter at endringen er gjort
vil systemadministrasjonen bli den samme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar