Handlingsregler for økonomisk bærekraft setter en ramme for disponeringen av økonomiske midler. De skal bidra til at dagens disposisjoner også vil være økonomisk bærekraftig på lengre sikt. Intensjonen tilsvarer det som er gjeldende i staten med handlingsregelen for bruk av oljepenger. Handlingsregler vil ofte være formulert som en prosentvis størrelse, f.eks. netto driftsresultat i prosent av totale driftsinntekter. Mange av spørsmålene i spørreskjemaundersøkelsen omhandlet handlingsregler. 63,5% av kommunene oppgir å ha handlingsregler som setter krav eller begrensninger til økonomistyringen eller budsjettarbeidet. Det desidert mest vanlige er å ha handlingsregler på kommunenivå (kommunen som helhet). Hele 95% av kommunene (N = 160) med handlingsregler oppgir å ha dette.
Kilde: Nord Universitet |
Som vi ser av tabellen overfor er det NDR (netto driftsresultat), disposisjonsfond og netto lånegjeld som er mest brukt til handlingsregler i kommunene.
Kommunene ble også spurt om hvilken
tidshorisont handlingsreglene relaterte seg til. Noen har en veldig kort
tidshorisont og fokuserer på budsjettåret (19,4%, dvs. 31 kommuner). Det
dominerende er å rette handlingsreglene mot økonomiplanperioden (68,1%, dvs.
109 kommuner). Kun 12,5% (dvs. 20 kommuner) oppgav en lengre tidshorisont,
hvorav 5 – 10 års tidshorisont klart dominerte (15 kommuner), dernest mer enn
40 års tidshorisont (3 kommuner). Her var det noe overraskende at det var mer
vanlig med 40+ års tidshorisont framfor 10 – 20 år og 20 – 30 år.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar